5 tipp cukorbetegeknek

A 2-es típusú cukorbetegség egy nagyon komoly, krónikus betegség. Mindenki, aki ezzel a betegséggel küzd, szoros orvosi ellenőrzést igényel, így nem hagyhatja ki a rendszeres vizsgálatokat és a gyógyszerek szedését. Azonban nagyon sokat tehet még a szövődmények kialakulásának megelőzésében a helyes életmód kialakításával. Hiszen, így nagy eséllyel elkerülhetővé válik a szív-és érrendszeri betegség, a látásvesztés vagy éppen – amely a legsúlyosabb esetben fordulhat elő – a végtag amputáció. Mutatjuk, hogy milyen életmódbeli tippek segíthetnek a helyes életvitel kialakításában.
5 tipp cukorbetegeknek

1. Az étrend

A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő emberek első feladata a megfelelő étrend megtervezése kell, hogy legyen. Ebben dietetikus adhat hasznos tanácsokat, hiszen az étrendet személyre szabottan, a pontos diagnózis tükrében szükséges összeállítani. Kiemelt fontosságú a vércukorszint szabályozása, azaz magas szint esetén, annak mérséklése.

2. A súlycsökkentés

A cukorbetegségben szenvedők nagyon jól tudják, hogy második lépésként a testsúlycsökkentést kell célul kitűzni, hiszen ez is segíthet a betegség tüneteinek csökkentésében, megszüntetésében. Reális célokat kell kitűzni. Ilyen reális cél a heti 1-1,5 kilogrammos fogyás. Nagyon fontos, hogy az édességek fogyasztását drasztikusan le kell csökkenteni, amelyeket zöldségekkel, gyümölcsökkel és teljes kiőrlésű táplálékokkal kell helyettesíteni. A nagyobb étkezések helyett, a többszöri kisebb lakomákat szükséges előnyben részesíteni. Fontos szerepe van a rendszeres mozgásnak is a súlycsökkentésben, hiszen a diétás étrend és a testmozgás csakis együttesen segíthetnek a sikeres fogyásban.

3. Az alvás és a rendszeres testmozgás elengedhetetlen

Egy felnőttnek napi 7-8 óra alvásra van szüksége, hogy a szervezete regenerálódjon és, hogy másnap kipihenten ébredjen. Tanulmányok igazolják, hogy a 7-8 óránál kevesebb alvás, komoly egészségügyi problémákat okozhat.

A rendszeres testmozgással sok betegség megelőzhető, de a már meglévő betegségek tünetei csökkenthetők, illetve a szövődmények is elkerülhetők. A cukorbetegségben szenvedő embereknek elsősorban nem az intenzív edzést javasolják, hanem a napi több alkalmas, néhány perces mozgást, amely pozitívabban hat a vércukorszintre és a végtagok rendszeres átmozgatása is csökkenti a szövődmények kockázatát, elsősorban az érrendszeri kockázatokat, illetve az olyan tüneteket is minimalizálja, mint a végtagok bizsergése és zsibbadása.

4. A stressz csökkentése

A stressz megemeli a vércukorszintet, így a cukorbeteg személyeknek a stressz csökkentésére kiemelt hangsúlyt kell fektetniük. Amennyiben valakinek stresszes az életmódja, vagy a munkája, úgy a stressz megfelelő kezelésére kell törekedni. Ebben nyújthat segítséget a meditáció, a testmozgás és a mély légzés technika is.

5. A dohányzás abbahagyása

A cukorbetegség kialakulásában szerepet játszhat a dohányzás, de a már cukorbetegséggel diagnosztizált személyeknek is fel kell hagyniuk ezzel a szenvedéllyel, hiszen a dohányzás fokozza a szívbetegség, a vesebetegség, a rossz keringés, a látási problémák és az idegkárosodás kockázati tényezőit. Amennyiben önerőből nem sikerül leszokni a dohányzásról, úgy orvosi segítséget kell kérni.

Kapcsolódó cikkek

Így erősíthetjük meg az immunrendszerünket a téli hidegben

Így erősíthetjük meg az immunrendszerünket a téli hidegben

Ezekkel a tippekkel a hideg hónapokban is egészségesek maradhatunk.

Hisztamin: barát vagy ellenség?

Hisztamin: barát vagy ellenség?

Többet segít, mint árt, de oda kell figyelnünk rá, hogy az ételekben is jelen lehet.

Tényleg rákot okoz a régi naptej?

Tényleg rákot okoz a régi naptej?

Lassan itt a tavasz, kisüt a Nap és barnulhatunk. Az UV-védelem ma már elengedhetetlen. A napimádókat fontos figyelmeztetnünk, hogy a tavalyi – főleg lejárt! – naptejeket cseréljék le, vegyenek újat idén is!